Cestovanie po českej diaľnici sa zrýchli: Prvý úsek až na 150 km/h od mája 2025

20.12.2024

Význam pre európsku dopravu: Transport Holandsko Slovensko

V Českej republike sa pripravuje výrazná zmena v oblasti povolených rýchlostí na diaľniciach. Od mája 2025 sa bude môcť na vybraných úsekoch jazdiť rýchlosťou až 150 km/h. Prvým pilotným projektom je úsek D3 medzi mestami Tábor a České Budějovice, ktorý spĺňa všetky prísne bezpečnostné kritériá, vrátane kvalitného povrchu, prehľadnosti a dostatočných bezpečnostných prvkov.

Novela zákona otvára cestu k vyšším rýchlostiam


Zvýšenie rýchlosti umožnila novela zákona, ktorá vstúpila do platnosti minulý rok. Tá dáva priestor posudzovať jednotlivé diaľničné úseky individuálne, a tam, kde infraštruktúra a bezpečnostné podmienky umožňujú, zvýšiť limit z tradičných 130 km/h na 150 km/h. Česká republika sa tak vydáva cestou postupného a starostlivo kontrolovaného zvyšovania rýchlosti, namiesto plošného nárastu na celej diaľničnej sieti.

Ďalšie úseky v hre


Ak sa pilotný projekt na D3 osvedčí, už teraz sa hovorí o ďalších úsekoch. V hľadáčiku sú napríklad diaľnica D11 medzi Hradcom Králové a Jaroměří, či diaľnica D1 na úseku medzi Vyškovom a Přerovom. Každá z týchto ciest však musí podstúpiť prísny technický a bezpečnostný audit. Dôležité je, aby zvýšená rýchlosť neohrozila bezpečnosť premávky a nepriniesla zbytočné riziká.

Premenné dopravné značenie a bezpečnosť na prvom mieste


Novinkou, ktorá bude sprevádzať zvýšenie rýchlosti, je premenné dopravné značenie. To umožní operatívne prispôsobovať maximálnu rýchlosť aktuálnym podmienkam na ceste – od hustoty premávky, cez poveternostné vplyvy až po stav vozovky. V praxi to znamená, že 150 km/h nebude automaticky platných vždy a za každého počasia. Ak budú podmienky nevyhovujúce, rýchlosť sa okamžite zníži.

Napriek tomu, že rýchlejšia jazda môže priniesť úsporu času a vyšší jazdný komfort, nezabúda sa ani na riziká. Väčšie rýchlostné rozdiely medzi najrýchlejšími a pomalšími vozidlami môžu vytvárať potenciálne nebezpečné situácie. Česi preto investujú aj do pokročilých monitorovacích systémov, ktoré budú dohliadať na bezpečnosť cestnej premávky.

Medzinárodný kontext a význam pre dopravné spoločnosti


Zvýšená rýchlosť na českých diaľniciach môže zlepšiť plynulosť aj v širšom európskom meradle. Pre logistické spoločnosti, ktoré zabezpečujú transport Holandsko Slovensko, respektíve zabezpečujú dopravu do Holandska, predstavuje efektívna a moderná diaľničná sieť v Česku významný prínos. Rýchlejšia premávka medzi strednou a západnou Európou môže znamenať kratšie dodacie lehoty a vyššiu spokojnosť zákazníkov, čím sa zvyšuje celková atraktivita dopravných trás prechádzajúcich Českou republikou.

Porovnanie so Slovenskom a ďalšími krajinami


V meste ostáva v Česku limit 50 km/h, na bežných cestách mimo diaľnic 90 km/h. Pre slovenských vodičov môže byť vyššia povolená rýchlosť na vybraných českých diaľniciach spočiatku mätúca. Na Slovensku totiž platí na diaľniciach najvyššia rýchlosť 130 km/h a akékoľvek obmedzenie sa vždy zavádza smerom nadol. Česko sa tak zaradí medzi krajiny, kde sa vyššie rýchlosti uplatňujú selektívne, a do určitej miery tým posúva latku jazdného komfortu na modernejších úsekoch diaľnic.

Okrem samotného zvýšenia rýchlosti môžu slovenskí motoristi Čechom závidieť aj rýchle rozširovanie diaľničnej siete. V Česku pribúdajú nové úseky v pomerne rýchlom tempe, čo zvyšuje plynulosť a efektivitu cestnej dopravy. Pilotný projekt na D3 napokon ukáže, či je tento prístup správnou cestou pre budúcnosť jazdenia po českých diaľniciach.

Medzinárodná preprava osôb

Česká republika teda vstupuje do novej éry diaľničnej dopravy, kde sa rýchlosť prispôsobuje možnostiam modernej infraštruktúry a dôrazu na bezpečnosť. Ak sa pilotný projekt osvedčí, vodiči budú mať na vybraných úsekoch výrazne väčší komfort jazdy, čo ocenia nielen domáci, ale aj zahraniční dopravcovia, vrátane tých, ktorí poskytujú medzinárodnú prepravu. Česko sa tak ešte viac upevní na dopravnej mape Európy.